2008 blev ett omtumlande år för Birgitta. Samma år som mamma Eva Rydberg firade sina 50 år på scen fick musikalartisten och skådespelerskan Birgitta sitt verkliga genombrott. Tajming är som bekant A och O för scenens konstnärer och en lämpligare tidpunkt för att slå igenom på allvar hade Birgitta knappast kunnat önska. Och det nya året fortsätter som det gamla slutade. Fullt upp.
Fjolåret började dock egendomligt. Efter en tuff audition hade Birgitta engagerats i den namnkunniga ensemblen i den upphaussade internationella storsatsningen London – The Musical med världspremiär i Stockholm den 1 februari. Men efter bara sju föreställningar och under märkliga omständigheter lades uppsättningen ner sedan bolaget bakom musikalen gått i konkurs.
Bara några veckor senare gick solen likväl upp igen för Birgitta. Tidig mars fick hon ta emot privatteatrarnas Guldmask för bästa kvinnliga biroll. Hon fick den för sin gestaltning av gangsterbruden Molly Belone i Fredriksdalsteaterns Bröderna Marx-pastisch Den Stora Premiären. Och på tal om tajming – pojkvännen Robert Carlson, även han bekant från Fredriksdalsteatern, premierades vid samma gala med en Guldmask för sin roll i musikalen Footloose.
Stockholm i fokus hela 2008. Efter Fredriksdalsteaterns gästspel med Den Stora Premiären på Wallmans Intiman och den olycksaliga londonmusikalen valde Birgitta att stanna kvar i Stockholm. Dels för att fortsätta i rollen som Bill
i barnföreställningen Pelle Svanslös & Talangjakten på Intiman, dels för att spela friluftsteater på Fjäderholmarna – Fyra Bröllop och ett Bad – med idel bekanta ansikten från Fredriksdal. Ulf Brunnberg, Pernilla och Linus Wahlgren, Ola Forssmed och Fredrik Dolk. Dessutom väntade under sommaren repetitioner inför Birgittas nya äventyr. Revy på kungliga Djurgården och klassiska Cirkus med Magnus Uggla, Johan Rheborg och Johan Ulveson. Så efter 15 somrar på Fredriksdal – varav elva på scen – bytte Birgitta den klassiska häckteatern mot skärgårdsteater.
Stipendier och ovansklig ära. Annalisa Ericsons stipendium tilldelades Birgitta under våren. Det följdes av såväl Malmö Teatermuseums stipendium som det nyinstiftade Git Gay-stipendiet på 100.000 kr som delades ut i samband med den stora Git Gay-galan i Malmö i september.
Närmast är Birgitta åter aktuell på Nöjesteatern i Malmö. Den 6 februari gör hon åter entré på scenen som tidigare sett henne i musikalerna Annie och Grease. Den här gången som renodlad komedienn i Marc Camolettis succékomedi BoeingBoeing. Birgitta gör den amerikanska flygvärdinnan Gloria som med förtjusning mellanlandar hos arkitekten Bernard (Ulf Brunnberg) i Paris. I övriga roller syns bland andra mamma Eva Rydberg och Fredrik Dolk.
I sommar är Birgitta sedan tillbaka på Fredriksdalsteatern igen. Hon och sambon Robert gör ett ungt kärlekspar i det musikaliska lustspelet Lorden från Gränden.
Till hösten väntar så en av de ledande rollerna i en stor musikal i Stockholm. Till hösten väntar så en av de ledande rollerna i en stor musikal i Stockholm. Birgittas entusiasm är inte att ta miste på. Hon vill så gärna berätta men kan inte. Som så ofta innan alla roller är tillsatta kan och får inte vare sig musikal eller roll avslöjas. Repetitionerna börjar redan i slutet av juli, vilket innebär att fr o m den 28 juli tar en understudy över hennes roll i Lorden från Gränden. Sommarens sista framträdande för Birgitta på Fredriksdalsteatern blir således söndagen den 26 juli.